Prečo e-POWER?
Prieskum spoločnosti Nissan ukázal, že majitelia crossoverov v Európe strávia viac ako 70% času jazdou v meste a v prímestskom prostredí. Prieskum taktiež ukázal, že majitelia vozidiel sa pri výbere vozidla zameriavajú skôr na ekológiu ako na pôžitok z jazdy.
Ako odpoveď na tento trend vyvinul Nissan pohon e-POWER, špecificky naladený pre potreby Európskych zákazníkov. Vďaka kombinácii pokrokových technológií v oblasti batérie a elektromotora poskytuje optimálnu hospodárnosť a pocit z jazdy ako na elektromobile. Systém navyše zhŕňa aj inovatívny spaľovací motor s variabilným kompresným pomerom.
e-POWER je ideálnym riešením pre tých, ktorí nemajú kde alebo jednoducho nechcú svoje auto nabíjať cez kábel, a zároveň jazdia denne v mestskom a prímestskom prostredí. Bude to pre nich 1. krok k prechodu do plne elektrickej budúcnosti.
100% elektricky poháňané kolesá
Celý systém e-POWER sa skladá z týchto komponentov. Vysoko-napäťová batéria je doplnená 1.5 litrovým turbo-benzínovým spaľovacím motorom s variabilným kompresným pomerom s výkonom 156k, ďalej generátorom, invertorom a 140kW elektromotorom podobných rozmerov a výkonom, ako Nissan používa aj v iných elektromobiloch. Spaľovací motor vyrába elektrinu, ktorá je prostredníctvom invertoru prenášaná do batérií, do elektromotora, prípadne do oboch naraz, podľa aktuálnych jazdných podmienok.
Výnimočnosťou tohto systému je fakt, že elektromotor je jediným zdrojom pre pohon kolies, takže odozva na plyn je okamžitá a veľmi lineárna. Aj z tohto dôvodu pohon e-POWER predstavuje zaujímavú alternatívu ku klasickým hybridom. Jazdnými vlastnosťami a zrýchlením pripomína čistý elektromobil, v tomto prípade ale bez nutnosti nabíjania z externého zdroja, to si systém e-POWER zabezpečuje sám.
Začiatky technológie e-POWER
Systém e-POWER bol po 1. krát uvedený v Japonsku v roku 2017 v kompaktnom modely Nissan Note, a v roku 2018 sa stal na tamojšom trhu najpredávanejším vozidlom. Systém však bolo potrebné upraviť na typické mestské a prímestské podmienky jazdy v Európe a pri uvedení do modelu Qashqai bol značne inovovaný. Kým v modely Note bol použitý motor 1.2 benzín (80k), ktorý nabíjal batériu a finálny výstupný výkon bol 95kW (127k), pre Európu bol do Qashqai-a zmenený na 1.5 turbo-benzín s variabilným kompresným pomerom o výkone 156k, a celkový kombinovaný výkon aj s elektromotorom je 140kW (190k).
Výhodou systému e-POWER je, že spaľovací motor pracuje v optimálnom pásme a pri najlepšom kompresnom pomere, má veľmi nízku spotrebu a emisie CO2 v porovnaní s klasickým spaľovacím motorom a vďaka nízkej hlučnosti je veľmi kultivovaný.
Vďaka elektrickému pohonu nedochádza k oneskoreniu pri prenose krútiaceho momentu na kolesá ako pri klasickom hybride, kde môže nastať náhly nárast otáčok pri odozve na zošliapnutie pedála akcelerátora v prípade potreby okamžitej akcelerácie. Okamžitá odozva systému e-POWER poskytuje jedinečný a zároveň výnimočný pôžitok z jazdy v akejkoľvek jazdnej situácii.
V prípade potreby využitia maximálneho výkonu pri vysokej akcelerácii alebo jazde vysokou rýchlosťou dokáže riadiaca jednotka systému smerovať celý výkon generovaný spaľovacím motorom prostredníctvom invertoru priamo do elektromotoru a nie do batérie, aby v maximálnej možnej miere poskytol výkon potrebný pri takomto režime jazdenia.
Pri uvoľnení akcelerátora a pri brzdení sa kinetická energia zachytí a rekuperáciou je navrátená do batérie a optimalizuje sa tak celková spotreba elektrickej energie.
Variabilný kompresný pomer
Srdcom pohonu e-POWER je 1.5 litrový 3-valcový turbo-benzínový motor s výkonom 156k ktorý bol špeciálne vyvinutý pre tento typ pohonu. Po prvý krát bol použitý v luxusnej divízii Infiniti a vďaka tejto unikátnej funkcii dokáže upraviť kompresný pomer a poskytnúť tak oboje – optimálny výkon a hospodárnosť, v závislosti na aktuálnej záťaži na motor. V USA sa v roku 2018 umiestnil v prestížnej ankete 10-tich najlepších motorov sveta.
Rozsah kompresného je od 8:1 – 14:1. Toto je dosiahnuté pohybom aktuátora, ktorý mení dĺžku zdvihu piestu s ohľadom na požadovaný výkon.
Pri nízkej záťaži – jazda stabilnou rýchlosťou pri nabitej batérii, bude kompresný pomer na hornej hranici pre optimálnu spotrebu a emisie. Pri potrebe vyššieho výkonu – na nabitie batérie alebo priame napájanie elektromotora, bude dosiahnutý nižší kompresný pomer s ohľadom na čo najvyšší výkon motora. Prechod medzi jednotlivými kompresnými pomermi je plynulý, od vodiča nie je potrebný žiadny zásah.
Linear Tune
Pri vývoji systému e-POWER bolo kľúčové, aby zostala pri jazde zachovaná väzba medzi otáčkami motora a vnímanou rýchlosťou auta. Za týmto účelom vývojári navrhli systém nazvaný Linear Tune. Táto funkcia sa týka chodu spaľovacieho motora, a progresívne zvyšuje otáčky počas toho, ako vozidlo akceleruje, aby bolo zaistený súlad medzi vnímanou rýchlosťou auta a tomu prislúchajúcim zvukovým prejavom motora. S prieskumov totižto vyplynulo, že nesúlad medzi otáčkami motora a vnímanou rýchlosťou auta je posádkou vnímaný ako rušivý.
e-Pedal Step
Podobne ako pri modely LEAF, aj v novom Qashqai e-POWER je možnosť riadiť vozidlo len prostredníctvom plynového pedála, funkciu s názvom e-Pedal Step. Častý pohyb nohou z jedného pedálu na druhý pri jazde v meste býva vnímaný ako únavný. Funkcia e-Pedal Step umožňuje akceleráciu aj brzdenie len s použitím pedála akcelerátora.
Funkciu vodič aktivuje tlačidlom na stredovej konzole. Zrýchlenie je rovnaké ako obvykle, ale po uvoľnení pedála akcelerátora začne vozidlo spomaľovať silou 0.2g, dôjde k aktivácii zadných brzdových svetiel a vozidlo pokračuje „plazivým“ tempom, nezastane však úplne. Toto zaručí čo najplynulejší parkovací manéver. Vodič si na tento spôsob ovládania zvykne veľmi rýchlo, jazda v mestskej premávke je potom viac intuitívna.
Kompletne elektrifikovaný rad
Príchod verzie e-POWER rozšíri škálu dostupných verzií modelu Qashqai a doplní už existujúci osvedčený 1.3 benzínový turbo-benzín s výkonom 138k a 156k, ktorý poskytuje optimálny výkon s rozumnou spotrebou a nízkymi emisiami. Tretia generácia modelu Qashqai tak zostáva verná pôvodným atribútom tohto modelu – výnimočný dizajn, špičkové technológie a hospodárne ale zároveň aj veľmi dynamické pohonné jednotky.
TECHNICKÁ ŠPECIFIKÁCIA e-POWER (*finálne dáta sú predmetom homologácie)
e-POWER |
||
Výkon |
K (kW) |
190 (140) |
Kr. moment |
Nm |
330 |
Pohon |
2WD |
|
Kombinovaná spotreba |
l/100 km |
5.3-5.4 |
Kombinované emisie |
g/km |
120-123* |