Pokiaľ patríte k vodičom, ktorý sa aspoň zľahka zaujímajú o fungovanie automobilov, tak ste si určite všimli, že sa v automobiloch používajú rôzne typy automatických prevodoviek. Ich voľba je zvolená výrobcom automobilu podľa rôznych kritérií.
Dnes sa najčastejšie stretnete s troma typmi prevodoviek. Dvojspojková prevodovka DCT (Dual Clutch Transmission) alebo inak značenú DSG (Direct Shift Gearbox), prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu (Hydrodynamic Torque Converter) a prevodovku o ktorej je tento článok. Prevodovka s variabilnou zmenou prevodového pomeru Xtronic CVT (Continuously Variable Transmission).
Prevodovka CVT označovaná vo vozidlách Nissan ako Xtronic je najčastejšou variantom automatickej prevodovky volenej vo väčšine japonských automobilov, ale čoraz častejšie sa objavuje aj v európskych aj amerických autách. Jedná sa o bezstupňovú prevodovku s variabilnou zmenou prevodového pomeru. Čo to znamená? Ak ste niekedy videli akúkoľvek prevodovku či už automatickú, alebo manuálnu, väčšinou sa jednalo o prevodovku s množstvom ozubených koliesok, ktorých veľkosť znamenal menší či väčší prevodový pomer.
Pre predstavu postačí aj pohľad na bicykel s “prehadzovačkou”. Pokiaľ fandíte tejto rekreačnej aktivite, určite ste ocenili pri jazde na bicykli prevodový pomer, ktorý vám umožnil jazdu do kopca a aj pomer, ktorý vám na rovinke doprial rýchlejšiu jazdu. Automobilová prevodovka je len zložitejšia obdoba takejto “prehadzovačky.”
Účelom prevodovky je čo najefektívnejšie využiť silu motora. Motor, ako agregát, ma po svojom obvode otáčok rôzny výkon a krútiaci moment. Prevodovka pomáha vozidlu aby bola pri jazde čo najviac využívaná pasáž otáčok, kedy je motor výkonný, efektívny a má nízku spotrebu.
Prevodovka CVT však nemá štandardné ozubené kolesá, ale kovový remeň, ktorý poháňa na jednej strane výstupný hriadeľ od motora a na druhej strane je protiľahlý hriadeľ, ktorý smeruje do diferenciálu a následne do hnacích kolies automobilu. Na hriadeľoch sú umiestnené protiľahlé kužele, ktoré sa k sebe pritláčajú a odtláčajú čím menia veľkosť obvodu hriadeľa, po ktorom rotuje kovový remeň.
Tým pádom namiesto zmeny hnacieho ozubeného kolesa z väčšieho na menší sa len zmení veľkosť hriadeľa po ktorom remeň rotuje. A takýmto spôsobom sa zmení prevodový pomer. Pre vizuálne zobrazenie si môžete pozrieť činnosť CVT prevodovky v tomto videu.
Jedná sa o elegantné riešenie, ktoré prináša veľa výhod. Prevodovka je tým pádom menšia, ľahšia, lacnejšia, jednoduchá na údržbu a znížila sa aj poruchovosť a nutnosť častých servisných zásahov. Hlavným prínosom je klesajúca spotreba. Určite ste si všimli hlavne pri manuálnych prevodovkách, že v určitej rýchlosti je menší prevodový stupeň príliš malý, čo privádza motor do zbytočne vysokých otáčok a vyšší stupeň zas príliš vysoký a dostáva motor do podotáčok.
A tu nastáva čaro prevodovky Xtronic, ktorá si vytvorí vlastný prevodový pomer, ktorý dostane motor do ideálnych otáčok. Na priloženom grafe si môžete pozrieť rozdiel v radení s klasickou prevodovkou v porovnaní s automatickou prevodovkou Xtronic.
Samozrejme od niektorých zákazníkov máme rôzne námietky na prevodovky CVT, kvôli negatívnymi skúsenostiam od iných výrobcov automobilov, alebo negatívne recenzie na internete. Sám som sa stretol so zvláštnym správaním tejto prevodovky u konkurenčnej značky, kde pri zošliapnutí plynového pedála vyleteli otáčky motora dosť vysoko, za sprievodu zvýšeného hluku. Takéto správanie prevodovky CVT som u vozidiel Nissan nespozoroval. Preto odporúčam si prísť konkrétne auto vyskúšať, než si spravíte mylné závery.
Ďalšou výčitkou je absencia pocitu radenia, kde sa stráca ten typický športový pocit, ako automobil preraďuje. Toto je však pocitová zvyklosť. Prevodovka Xtronic sa snaží ponechávať otáčky motora v ideálnej hladine, ktorú riadiaca jednotka zohľadňuje podľa zošliapnutiu plynového pedálu a zaťaženiu motora. Tu vám dám dobrú správu.
V novej verzii Nissan Qashqai 2021 je upravená prevodovka Xtronic s funkciou D-STEP. Táto funkcia zabezpečí skokovité zmeny prevodového pomeru, ako to poznáte z štandardnej prevodovky. Táto funkcia sa zopne pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu. Riadiaca jednotka rozpozná záujem o športovú jazdu a automaticky sa aktivuje funkcia D-STEP.
Nová prevodovka Xtronic s funkciou D-STEP má radenie rýchlejšie ako ich predchodca, a tým pádom je vyriešená aj častá tretia námietka a tou je rýchlosť odozvy.
Preto vás chcem na záver pozvať na testovaciu jazdu s novou prevodovkou Xtronic a príďte vyskúšať či sú obavy opodstatnené.