mildHYBRID Technológia mild-hybrid predstavuje akýsi základný stupeň elektrifikácie vozidla. Nájdeme ho v modeli Ford Puma ale aj v niektorých úžitkových modeloch FORD. Základom je remeňom poháňaný štartér/generátor s označením BISG s výkonom 11,5 kW. Nahrádza štandardný alternátor a umožňuje rekuperáciu a ukladanie energie bežne stratenej pri brzdení a ustálenej jazde. Dobíja 48 voltovú li-ión batériu chladenú vzduchom. BISG je zároveň integrovaný so spaľovacím motorom a uloženú energiu využíva na zlepšenie výkonu pri zrýchlení a normálnej jazde ako aj na napájanie elektrických komponentov. Systém monitoruje štýl jazdy a reguluje, kedy a ako intenzívne je potrebné batériu dobíjať, alebo uloženú energiu využiť, a to 2 spôsobmi:
• náhrada krútiaceho momentu – poskytne jednorázovo až 50Nm krútiaceho momentu a zredukuje nároky na spaľovací motor. Výsledkom je zlepšenie spotreby o 9%
• doplnenie krútiaceho momentu – využije funkciu BISG na zvýšenie celkového krútiaceho momentu o 20Nm pri plnej záťaži a o 50% viac krútiaceho momentu pri nižších otáčkach.
Systém BISG je schopný po zhasnutí motora pri funkcii štart/stop systému tento opätovne naštartovať za zhruba 300 ms – čas potrebný na žmurknutie oka. Vďaka BISG je taktiež možné funkciu štart/stop uplatniť vo viacerých jazdných situáciách, čím dochádza k ďalšiemu zníženiu zníženiu spotreby, napr. pri odjazde do zastavenia pri rýchlosti pod 15km/h a dokonca aj pri zaradenej rýchlosti so stlačeným spojkovým pedálom. Jedná sa vlastne o minimálnu mieru elektrifikácie, ktorá ale žiadnym spôsobom nevyžaduje od vodiča zvýšenú pozornosť a teda netreba sa vôbec obávať faktu, že časom už klasický spaľovací motor bez mild-hybrid technológie nebude v ponuke.
HYBRID (full hybrid) kombinuje spaľovací motor s elektromotorom. Umožňuje jazdiť so spaľovacím motorom v kombinácii s určitým počtom kilometrov čisto na elektrický pohon. Ako príklad si uvedieme model Ford Kuga Hybrid AWD. Malá batéria o kapacite 1,1kW je automaticky dopĺňaná/dobíjaná prostredníctvom 2.5 litrového benzínového motora s výkonom 190k, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a využíva regeneratívne dobíjanie pri jazde ustálenou rýchlosťou a pri brzdení. Uložená energia poháňa elektromotor, ktorý zlepšuje dynamiku auta pri záťaži, znižuje spotrebu paliva a taktiež umožňuje jazdu na čisto elektrický pohon. Vozidlo si režim jazdy volí automaticky samo podľa jazdne situácie, bez nutnosti externého nabíjania. Hybridná sústava umožňuje rozjazd vozidla čisto na elektrický pohon, čo príde vhod najmä v mestskej prevádzke a pri častých zastaveniach. Batéria sa skladá so 60-tich článkov, využíva systém chladenia vodou a teda nie je nutné použiť ventilátor, ktorý by zvyšoval hlučnosť vozidla. Optimalizované chladenie taktiež umožňuje aby jednotlivé články boli uložené hustejšie pri sebe a teda nezaberajú miesto natoľko, aby bol obmedzený batožinový priestor alebo miesto na sedenie vzadu. Kuga taktiež využíva tepelný výmenník výfukových plynov, vďaka čomu sa motor rýchlejšie zohreje na prevádzkovú teplotu a rýchlejšie zohreje interiér vozidla.
„Prvé skúsenosti s Kugou Full hybrid po jazde sú nad očakávanie. Vozidlo je tiché, 2,5 litrový motor je sotva počuteľný a aj pri zošliapnutí plynového pedála je akceptovateľný. Pri ustálenej jazde mimo obce počuť len hluk odvaľujúcich sa pneumatík.
Po najazdení prvých viac ako 100 km v mestskej a mimo mestskej premávke sa spotreba pohybovala na úrovni 6,7 L. Z tejto vzdialenosti vozidlo jazdilo 29% na batériu čo je veľmi potešiteľné pri jej kapacite batérie 1,1 kWh.
Jednoducho skvelá kombinácia motora , CVT prevodovky a elektromotora pre Vás , ktorí hľadáte verziu benzínového motora s hybridnou technológiou v kombinácii s pohonom 4×4.“ Pavel Ondroušek – majiteľ spoločnosti J.M.MARTIN
Tento druh pohonu je ideálnou voľbou pre vodičov, ktorí majú obmedzení prístup k externému zdroju nabíjania a nechcú sa obmedzovať relatívne krátkym dojazdom a nutnosťou častého dobíjania. Táto kombinácia umožňuje pri výrobcom udávanej spotrebe 5.4l/100km dojazd na nádrž takmer 1000km.
plug-inHYBRID Plug in hybrid podobne ako hybrid umožňuj jazdu na spaľovací motor alebo na elektrinu. Rozdiel je ale v tom, že batéria je väčšia a je možnú ju dobíjať z externého zdroja. Tým pádom umožňuje jazdu na čisto elektrický pohon s nulovými emisiami na viac ako 50km. Vo Forde Kuga táto sústava kombinuje 2,5-litrový štvorvalcový zážihový motor pracujúci v Atkinsonovom cykle, elektromotor a generátor a lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 14,4 kWh, takže celkový výkon dosahuje 225 koní. Akumulátor je možné nabíjať cez nabíjací konektor v prednom blatníku. Počas jazdy sa automaticky nabíja pomocou technológie rekuperačného nabíjania, pri ktorom sa využíva kinetická energia, ktorá by sa normálne stratila počas brzdenia. Úplné nabitie akumulátora z externého napájacieho zdroja s napätím 230 V bude trvať približne 4 hodiny. Vodič si môže vybrať, kedy a ako chce využiť energiu z akumulátora: pomocou režimov EV Auto, EV Now, EV Later a EV Charge. Keď sa akumulátor takmer úplne vybije, Kuga sa automaticky prepne do režimu EV Auto – výkon zážihového motora bude podporovať elektromotor pomocou reku perovanej energie, čím sa zaistí optimálna spotreba paliva. Plug in hybrid má svoje výhody v rôznych prostrediach. V meste umožňuje jazdu čisto na elektriku na viac ako 50km, to znamená, že ak Vás bežný denný rádius nepresiahne 50 kilometrov, povedzme pri jazde do práce, odvoz detí do školy a podobne, a máte zároveň možnosť vozidlo doma alebo v práci počas dňa nabíjať, dokážete jazdiť čisto na elektriku s nulovými emisiami. Nemusíte sa ale nijako obmedzovať, nakoľko máte stále k dispozícii spaľovací motor, ktorý Vám umožní absolvovať akúkoľvek dlhú trasu.