Zavesenie kolies je po kolesách samotných v najintenzívnejšom kontakte s vozovkou. Kvalita a povrch vozovky najviac ovplyvňujú opotrebovanie celej tejto podvozkovej skupiny. Významnou súčasťou podvozku vozidla sú ložiská a náboje kolies.Primárnou úlohou ložísk je zabezpečovať plynulé otáčanie kolies a zotrvačnosť jazdy vozidla. Sekundárne nesú hmotnosť vozidla a zachytávajú tlaky na nápravu hlavne pri brzdení, zmene smeru a zatáčaní s vozidlom.
Životnosť ložísk prvovýroby je dnes spravidla vysoká a pohybuje sa okolo 100 000 až 150 000 km. Na ich opotrebenie vplýva hlavne stav vozovky, štýl jazdy pri prejazde nerovnosťami, nevyváženosť kolies, voda vniknutá cez poškodený tesniaci krúžok a v neposlednom rade aj opotrebenie ostatných podvozkových komponentov. K poškodeniu ložiska dochádza veľmi často prejazdom výtlku pri zníženej viditeľnosti alebo v noci. Nájazdom do výtlku môže ľahko dôjsť k poškodeniu aj nového ložiska. Pri starších vozidlách je vyšší predpoklad ich opotrebenia pretože dôležitým faktorom nie sú len najazdené kilometre, ale aj vek vozidla, kedy materiál prirodzene starne.
Zistenie opotrebenia ložísk kolies je dosť problematické hlavne na začiatku. Laik málokedy rozozná hluk pneumatík od hluku ložiska, na ktorom došlo k počiatočnému poškodeniu alebo opotrebeniu. Často je to problém aj pre skúsenejšieho vodiča. Ak pri riadení zachytíte zvuky , ktoré ste doteraz nezaznamenali a ktoré vychádzajú z „podlahy“ venujte im v nasledujúcich kilometroch sústredenú pozornosť. To isté platí ak ste vo vyššej rýchlosti nabehli na výtlk. Pozorujte zvuky kolies či z nich v nadchádzajúcom období nebude vychádzať dunivý hluk, ktorý sa zosilňuje alebo zoslabuje prejazdom zákruty. Zosilnenie hluku v pravotočivej zákrute naznačuje výmenu ľavého ložiska. A naopak. Pri rovnomernej jazde rozoznanie kolesa, z ktorého vychádza divný hluk je niekedy zavádzajúce keďže zvuk z poškodeného ložiska sa prenáša na opačné koleso a celú nápravu.
Zadretie ložiska môže spôsobiť rozžeravenie náboja, jeho zablokovanie alebo prasknutie a v tom najhoršom prípade stratu kolesa . Celý sled týchto udalostí môže prebehnúť po niekoľkých stovkách kilometrov.
Ak pozorujete neobvyklé a podozrivé zvuky a objednajte sa na prehliadku. Pri včasnom odhalení príčiny problému predídete následnému poškodeniu ďalších komponentov na nápravách a tým v konečnom dôsledku ušetríte finančné prostriedky.
Cena je a bude dôležitým atribútom nákupu. Neoriginálne diely v nižších cenových hladinách často krát odrážajú viac ako len ušetrené peniaze. Nižšia je však nielen ich cena ale hlavne životnosť. Môže sa stať, že k oprave sa budete musieť vrátiť opakovane a v zásade nič neušetríte.
Kontrola ložísk spojená so skúšobnou jazdou a následnou kontrolou podvozku na zdviháku v autorizovanom servise jm martin je rýchla a nestojí viac ako 50€. Kvalitné ložiská kolies sú bezúdržbové so stálou náplňou maziva a s predpísaným postupom výmeny vydržia naozaj veľa. Objednať sa na kontrolu ložísk svojho auta môžete tu.
Pavel Ondroušek, J.M.MARTIN