Filter pevných častíc, alebo v skratke označovaný DPF (Diesel Particulate Filter), sa montuje do automobilov so vznetovým motorom od zavedenia normy Euro 4 v roku 2006. Od roku 2009 bol už povinný pre všetky vozidla so vznetovým motorom. Jeho úlohou je zachytávať sadze a nesprávne spálené častice z paliva. Filter je umiestnený za katalyzátorom a je to poslednou aktívnou časťou výfukového systému, ktorý redukuje emisie. Sadze a nesprávne spálené karbónové zbytku sú označované, ako karcinogénne látky a práve tento filter sa stará o ich zachytávanie, aby sa nedostávali do ovzdušia, ktoré následne robia toxickým.
Práve táto súčiastka sa neskôr stala odradzujúcim faktorom pri kúpe automobilu so vznetovým motorom. V niektorých prípadoch je to samozrejme oprávnená námietka, ale táto súčiastka samozrejme vzbudzuje pochybnosti aj u zákazníka, ktorého by tento komponent nemal obmedzovať pri používaní vozidla. V čom spočíva problém?
Filter pevných častíc je keramické teleso s vysoko porézneho materiálu. Ako cez filter prechádzajú výfukové plyny, tak ich pevné častice zachytáva. Akonáhle čidla, ktoré kontrolujú činnosť filtra pevných častíc zistia zachytenie nadmerného množstva týchto častíc, riadiaca jednotka spustí jeho regeneráciu. Úlohou regenerácie je docieliť, aby sa tieto častice spálili. Ich spálením sa predíde aby sa tieto pevné častice dostali do ovzdušia. Inak povedané, čo sa nepodarilo dobre spáliť v spaľovacej komore motora, sa opätovne spáli vo filtri pevných častíc.
Regenerácia je práve to, čoho sa zákazníci obávajú. O procese regenerácie nie je vodič nijako informovaný. Dá sa iba rozpoznať podľa sprievodných javov. Počas regenerácie je zvýšená spotreba paliva. Pokiaľ si nechávate na palubnom počítači zobrazovať aktuálnu spotrebu paliva, zistíte to tým, že v mestskej premávke sa môže 2-3 násobiť v mimo mestskej premávke môže spotreba paliva byť 1,5-2 násobná. Pri diaľničnej rýchlosti je to minimálny nárast, alebo žiadny. Dôvodom je, že sa riadiaca jednotka snaží zvýšiť teplotu výfukových plynov, aby dosiahla teplotu vo filtri 500-600° C. Pri tejto teplote dochádza k spaľovaniu zachytených častíc. Počas regenerácie je ideálne udržiavať otáčky motora na 2000-3000 ot/min a ísť plynulou jazdou. Pri vyšších otáčkach je možné pozorovať šklbanie motora (nepravidelný výkon). Celý tento proces prebieha približne 10-15 minút a nedoporučuje sa ho prerušovať. Regenerácia sa spúšťa približne každých 500km, podľa vyhodnotenia stavu riadiacou jednotkou.
Pri niekoľkonásobnom prerušení regenerácie sa riskuje zanesenie filtra. Každé vozidlo je vybavené aj výstražnou kontrolkou o stave filtra pevných častíc. Tá sa však rozsvieti ako posledné varovanie, kde sa naposledy snaží riadiaca jednotka o regeneráciu, alebo v niektorých prípadoch už neskoro. V takom prípade je nutné navštíviť servis, kde sa spustí nútená regenerácia, pokiaľ to je ešte možné. Filter pevných častíc nie je vôbec lacný komponent, preto je nutné aby ste si ho zbytočne neznehodnotili.
Ako predísť zaneseniu filtra? Na toto existuje viacero odpovedi. Jednou z nich je zváženie či je vznetový motor naozaj vhodný pre vás. S touto otázkou vám vedia poradiť naši odborní predajcovia. Vozidlo so vznetovým motorom nie je v žiadnom prípade vhodné na výlučnú jazdu v mestskom režime, kde obvyklá jazda nepresahuje ani potrebných 15 minút na regeneráciu. Pokiaľ sme sa ubezpečili, že automobil so vznetovým motorom je vhodný pre vás, tak v tom prípade potrebujete návyk sledovať činnosť vozidla. Ja sám vlastním vozidlo s filtrom pevných častíc a viem, že pri mojom režime jazdy dochádza k regenerácii približne každé 1,5-2 mesiace. Pokiaľ spozorujem sprievodne javy regenerácie, vozidlo neodstavujem do doby než je regenerácia dokončená. Po skončení regenerácie sa spotreba ustáli na normálnu hodnotu a následne môžem vozidlo odstaviť. Pokiaľ ste vodič, ktorý často jazdi po diaľnici a dlhé trasy, tak hoďte problém s filtrom za hlavu. Pri vašej jazde ani nemusíte spozorovať, že k nejakej regenerácii dochádza.
Filter je možné taktiež predčasne zaniesť jazdou v nízkych otáčkach. Veľa vodičov má zlozvyk aj návyk jazdiť v pod-otáčkach, kde dochádza k zlému spaľovaniu zmesi a tým nadmernej tvorbe sadze, ktorá tak rýchlejšie zanáša filter. Ideálne otáčky motora sú rôzne podľa jeho konštrukcie, ale skúsený vodič to cíti podľa vibrácii, ktoré prichádzajú od motora. Nadmerné vibrácie v nízkych otáčkach značia, že sa motor trápi. Univerzálne pravidlo je držať otáčky aspoň okolo hodnoty 2000 ot/min. Jazdou v správnych otáčkach predídete aj iným technickým problémom z toho plynúcich. Nižšie otáčky neznamenajú zákonite úsporu paliva.
Filter pevných častí nie je samozrejme doživotná súčiastka vozidla aj napriek tom, že ste správne dodržiavali proces jeho regenerácie. Pri činnosti motora dochádza k odlamovaniu mikroskopických kovových časti, ktoré postupom času zanesú filter nespáliteľnými časticami. Stav filtra a jeho správne fungovanie sa kontroluje pri pravidelných servisných prehliadkach, kde budete upozornený na jeho možnú potrebnú výmenu.
V súčasnej dobe sa filter pevných časti stal súčasťou aj vozidiel so zážihovým (benzínovým) motorom. U vozidiel so zážihovým motorom stále platí pravidlo, že sú na mestskú prevádzku stále najvhodnejšie. Filter pevných časti u benzínových motorov, označovaný ako GPF (Gasoline Particulate Filter), sa regeneruje omnoho rýchlejšie a bez výrazných sprievodných javov, keďže zážihový motor pracuje s vyššou teplotou ako vznetový.
Tieto filtračné systémy, ako už dlho známe katalyzátory, nám zabezpečujú nižší dopad používania vozidiel so spaľovacím motorom na životné prostredie. Než na obmedzenia a drobné problémy, ktoré niekedy tieto komponenty prinesú je dobré si uvedomiť čo zabezpečujú a čo chránia. Je to naša príroda a naše zdravie čo je cennejšie, ako pár minút vo vozidle navyše kvôli regenerácii 🙂