Riadenie a brzdy sú z hľadiska bezpečnosti v podstate dva najdôležitejšie prvky v motorovom vozidle. Ak vozidlo nereaguje na volant – nezatočí, ak nereaguje na brzdy – nezabrzdí a nastane veľká pravdepodobnosť kolízie. Píšem to aj preto, pretože moje skúsenosti ma neustále presviedčajú o tom, že niektorí vodiči týmto dvom systému venujú menej pozornosti ako by si zaslúžili.
Čo sa týka bŕzd na ich opotrebenie má vplyv hlavne režim, v akom s autom jazdíte. Každý vodič preferuje určitý štýl jazdy. Niekto rád jazdí viac športovo, niekto preferuje komfortný štýl jazdenia, niekto jazdí opatrne atď.
K zvýšenému opotrebovaniu bŕzd dochádza hlavne v mestskej prevádzke, časté jazdenie v kopcovitom alebo prašnom teréne a pri športovej jazde typu brzda-plyn. Pri týchto štýloch jazdy dochádza aj k rozdielnemu namáhaniu celej brzdovej sústavy. K svojmu štýlu jazdy by si mal každý vodič nastaviť aj prístup ku kontrole stavu a funkčnosti bŕzd. Intenzita namáhania brzdovej sústavy neznamená len, že brzdy by si mali kontrolovať len „pretekári“. Pri „sviatočnom“ jazdení môžu byť brzdy náchylné na zvýšenú koróziu a následnú nízku efektivitu. Pri úžitkových vozidlách je za ich nelichotivý stav zodpovedné predovšetkým hraničné zaťažovanie vozidla často aj nad povolenú nosnosť.
Brzdy netreba zanedbávať a čakať kým sa pri brzdení objaví piskľavý alebo škrípavý zvuk. Vtedy už býva zvyčajne dosť neskoro a nemusí stačiť vymeniť len brzdové platničky, môže vás prekvapiť aj neočakávané poškodenie ďalších komponentov brzdového systému ako sú kotúče, piestiky alebo dokonca aj celé strmene. Pokiaľ auto používate dennodenne mali by ste ich preventívne skontrolovať minimálne 1x ročne alebo vždy pri dosiahnutom intervale výmeny oleja.
Je vhodné to urobiť po zime (prípadne pred letnou dovolenkou ak ju absolvujete autom).
V motorových vozidlách Ford (okrem úžitkových automobilov) v podstate neexistuje indikácia stavu bŕzd a z našej skúsenosti odporúčame pravidelne ich kontrolovať.
Brzdové kotúče by mali štandardne byť menené spolu s druhou výmenou brzdových platničiek.V autorizovanom servise sa stav jednotlivých komponentov posudzuje podľa odporučení výrobcu.
Kontrola stavu brzdových kotúčov je rýchly a finančne nenáročný úkon, po ktorom viete presne na čom ste.
Ak sa vymenia len brzdové platničky a nezohľadní sa hrúbka kotúčov a tie sú tiež opotrebované a nevymenia sa, často dochádza k ich prehrievaniu, traseniu, dochádza k ich deformovaniu a znižuje sa brzdný účinok vozidla. Neodborné „Tiežservisy“ (česť všetkým dobrým mechanikom v tejto brandži) tieto skutočnosti nie len že často krát nezohľadňujú, niekedy priam ignorujú a snažia sa vytvoriť falošný dojem zníženia nákladov. Nehovoriac o ignorovaní bezpečnosti jazdy klienta z mojej skúsenosti môžem potvrdiť, že náklady sa v skutočnosti vždy zvýšia kvôli tej „lacnejšej alternatíve“, opakovanej oprave, alebo dodatočnej práci.
V autorizovaných servisoch sú používajú predpísané materiály, ktorých kvalita má výrazný vplyv na životnosť a s reklamáciami sa v podstate nestretnete.
Všetky nové automobily majú inštalovaný systém núdzového brzdenia (BAS), ktorý v núdzovej brzdnej situácii vyvinie za vodiča maximálny tlak na brzdy. Ak brzdová kvapalina degradovala vekom alebo prevádzkou rýchlejšie dosiahne bod varu a účinok bŕzd bude nižší. Výrobca vozidla a aj výrobcovia brzdovej kvapaliny predpisujú jej výmenu pravidelne každé 2 roky alebo spravidla po najazdení 60 000km podľa toho čo nastane skôr. Nepodceňujte to.
Táto výmena je potrebná, nakoľko v kvapaline prebieha proces starnutia, zvyšuje sa % obsahu vody a tým dochádza k znižovaniu celkovej funkcie bŕzd. Výmenu brzdovej kvapaliny v brzdovom systéme by mal z pohľadu bezpečnosti vykonávať len autorizovaný servis, alebo skúsený mechanik.
Aj keď technické prevedenie bŕzd je na vysokej úrovni, odporúčam venovať brzdám patričnú pozornosť a starať sa o ne pravidelne. Vek auta by sa nemal prejaviť na malej pozornosti a nízkej účinnosti brzdového systému, práve naopak.